onsdag 21 februari 2018

Lässatsning M1

“Ingenting slår lästräning!”
Utdrag ur: Skolfamiljen Nr. 2 2017

Vi lär oss läsa och skriva olika snabbt. Om vi inser att hjärnan är formbar och kan utvecklas då kämpar vi på och kan utvecklas då kämpar vi på mer och blir också duktigare, menar hjärnforskaren Torkel Klingberg.
Torkel Klingberg är professor i kognitiv neurovetenskap. Hans forskning om barns hjärnutveckling och inlärning är spännande och internationellt känd. Han lyfter fram det som är viktigt i olika sammanhang för att nå resultat, nämligen ihärdighet och uthållighet - grit (grit - är ett karaktärsdrag som kombinerar uthållighet, inre driv och förmåga att inte ge upp vid motgångar).
Ska man bli duktig på att läsa och skriva så finns det enligt Torkel Klingberg ingenting som slår lästräning. Att kämpa på! Läsningen måste få vara både lite tråkig och jobbig.
Men motivation och lust spelar det ingen roll?
-Jag vill inte avfärda intressets betydelse, men det är inte alltid tillräckligt. Skulle man framföra det här med ihärdighet i idrottssammanhang skulle ingen höja på ögonbrynet. Inte heller om det handlar om att bli en duktig musiker. Den som sätter upp långsiktiga mål måste också sedan öva, säger Torkel Klingberg.

Kan vi uppmuntra träning på ett bättre sätt idag?
-Vuxna, både föräldrar och lärare, behöver förmedla att förmågan är ett resultat av träning och inlärning. Barn behöver den typen av feedback löpande. Att det tillhör att misslyckas och att man måste träna för att till slut lyckas med svårare uppgifter, säger Torkel Klingberg.


(Torkel Klingberg har gjort spelet Vektor som tränar grit och som vi även använder i skolan. Hör av dig om du vill ha ditt barns inloggning)



“Läs tillsammans”
Utdrag ur: www.jagharlast.se

Att läsa högt tillsammans är fantastiskt bra, även för barn som redan läser själva. När ni läser tillsammans kan du som vuxen hjälpa till att göra berättelserna levande och därigenom lägga grunden till läslust och fortsatt läsande. Det finns också många andra positiva faktorer som att högläsningen berikar ordförrådet, ger barnet ett bra uttal och en känsla för hur språket låter.
LÄS LITE VARJE DAG!

1. Välj ut en bok (eller tidning, tidskrift, novell etc) tillsammans med ditt barn. Hitta gärna något ni båda är intresserade av. Du hittar gratis böcker att låna analogt eller digitalt på ditt lokala bibliotek.
2. Sätt upp ett mål: Bestäm en tid och plats varje dag då ni ska läsa. Vad passar er bäst? Tidigt på morgonen eller innan läggdags? Hur länge ska ni läsa varje dag? Välj något som fungerar!

3. Var aktiv i läsningen: Läs med betoning och lev dig in i texten! Stanna gärna upp och förklara svåra ord eller uttryck! Om ditt barn läser själv kan ni turas om att läsa.

4. Prata om vad som händer i boken efter varje lästillfälle. Frågor som ni kan använda är till exempel:        
● Vad tänker du om detta?
● Hur skulle du göra i samma situation?
● Vad kan vi lära oss av innehållet i texten?
● Vad tror du kommer hända sedan?

5. Var en läsande förebild. Hur ofta ser ditt barn dig läsa? Var en läsande familj och gör det till en vana att berätta om och diskutera böcker och annat ni läst tillsammans.
Sammanställt av Guninger Uddmyr vt 2018








Namn:_____________________________

LÄS LITE VARJE DAG!
Under 4 veckor kommer vi i M1 satsa extra mycket på läsning.
Som vi alla vet så vill man bli bra på något så är det träning och åter träning som gäller. En duktig idrottsman, musiker, matematiker, läsare m.m. har lagt ner ofantligt mycket tid på att träna. Så nu är det dags för oss.
Vi kommer att läsa extra mycket i skolan och vill även att ni läser hemma. Det är viktigt att du som inte riktigt har kommit igång än tränar på att ljuda och även på att läsa ordbilder som till exempel: och, jag han, hon m.m. Du som redan läser ska träna på att få flyt och då behöver man oftast läsa samma text 2 ggr. Du ska även träna på att inte läsa för fort utan andningspaus och fundera runt dessa frågor:
● Vad tänker du om detta?
● Hur skulle du göra i samma situation?
● Vad kan vi lära oss av innehållet i texten?
● Vad tror du kommer hända sedan?.
Heléne och jag hjälper till att ta fram böcker som du ska läsa.

Skriv vad du läser och hur det går:

måndag
tisdag
onsdag
torsdag
fredag
V.9





V.10





V.11





V.12