onsdag 13 september 2017

Information till vårdnadshavare för elever på Odenskolan

Under tisdagen den 12 september så hade vi ambulans och polis på Odenskolan. Jag vill med denna information förtydliga situationen då det lätt blir spekulationer och rykten.

Jag tänker inte gå in i detalj vad som har hänt med hänsyn och respekt för alla inblandade.

Under gårdagen var det en konflikt mellan elever på högstadiet. Utifrån den information som jag i det läget hade om vad som hade hänt samt en oro för en av elevernas välbefinnande så valde jag att kontakta 112. 112 skickade ut en ambulans till skolan och kontaktade polisen vilket är ett standardförfarande.

Ambulanspersonalen tog hand om eleven och jag träffade polisen. Jag vill understryka att polisen var på skolan för att träffa mig. Det var inte där för att träffa elever eller reda i situationen som sådan.

Jag har förståelse och respekt för att eleverna upplever oro när sådant händer på skolan vilket är beklagligt och vi arbetar förlöpande med att skapa en trygg miljö för alla på skolan.

Det har kommit till min kännedom att elever filmade ambulanspersonal som hjälpte eleven och även polisen. Dessa filmer spreds sedan på sociala medier. Under dagen idag så kommer jag att gå runt i klasserna och informera om att detta är oacceptabelt.
Har ni några frågor så är ni välkomna att kontakta mig.

Hälsningar

Fredrik Karlsson
Rektor Odenskolan
Tfn 019 21 58 99
E-post: fredrik.a.karlsson@orebro.se